Facebook: het dominerende sociale netwerk
Een aantal begrippen in een notendop
Facebook is vandaag de dag zelfs zo populair dat er bepaalde termen - die gerelateerd zijn aan de sociale netwerkgigant - gewoonweg courant taalgebruik zijn geworden! Een ‘tijdlijn’ was bijvoorbeeld nog nooit zo interessant: dit is het voordien genoemde ‘prikbord’ van elke Facebook-gebruiker. Daarop kunnen zijn vrienden berichten publiceren. ‘Vrienden’, nog zo’n relatieve term. Personen die met jou ‘bevriend’ zijn op Facebook – dat wil zeggen dat je elkaar hebt toegevoegd als vrienden – zijn vaak bijlange niet zo goed met jou bevriend in het echte leven. Dat maakt het hele Facebook verhaal nogal onpersoonlijk. Er zitten ook een hele hoop bedrijven op Facebook, en ook dat ergert heel wat mensen. Toch zijn er heel wat bedrijven die ook sterk zijn in Facebook, en er een sterke achtergrond opbouwen. Mijn goede vriendin Steffi Vertriest heeft voor haar blog Bye Bye Cheeseburger haar hele groep volgers opgehaald via dit netwerk – en Belgische bank Beobank slaagt erin om het zelfs te gebruiken als kanaal om klanten te helpen en aan te spreken. Heel erg boeiend!
Zogenaamde dalende populariteit: de grootste fabel die er is
Hoewel steeds meer berichtgevingen luiden dat de populariteit van Facebook niet meer is, lijken de cijfers juist het tegendeel te bewijzen. Als er al over een zekere daling mag worden gesproken, dient er ruimte worden gemaakt voor een zekere nuance. Deze houdt in dat de verwachte procentuele groei een tikkeltje lager zal zijn in vergelijking met voorgaande jaren. Logisch, want het gaat om groeiende getallen. De absolute getallen zouden dan weer wél veelbelovend zijn. Ook de leugenachtige conclusie dat de jongeren “massaal Facebook verlaten voor dergelijke social media” krijgt een welverdiende plaats in de vergeetput. Want dit soort besluiten werd gebaseerd op zeer beperkt onderzoek, waarvan ieder digitaal specialist de representativiteit in vraag mag stellen.